Tävlingsresultat

Här redovisar vi ställningen i poängligorna, matchcuperna och de resultatlistor som inte registrerats i Min Golf eller som är av speciellt intresse. Resultatlistor för tävlingar som registrerats i Min Golf hittar du genom att logga in på Min Golf och söka upp önskad OM-tävling under Sök tävling. Klicka sedan på flaggikonen för resultatlista, längst ut till höger. Under fliken Historik kan du se alla vinnare av vandringspriser genom åren samt vilka som blivit Årets golfare samt statistik för OM-säsongerna 2003 och framåt.

Veckans regelfråga - vilket är det rätta svaret?

Vecka 38 - Får man ta bort sand som ligger framför bollen på fairway?
Svar:
Nej, enligt definitionen för Lösa naturföremål.

Vecka 36 - Ãr hålet en del av puttlinjen?
Svar:
Ja, enligt definitionen för Puttlinje.

Vecka 35 - En sockerbit ligger på fairway. Vad är sockerbiten?
Svar:
Hindrande föremål, tillverkat, enligt definitionen för Hindrande föremål.

Vecka 34 - Varför anses man inte ha gjort ett slag om man träffar bollen med en provsving?
Svar:
Ingen avsikt att slå iväg bollen enligt definitionen för Slag.

Vecka 33 -Vad är per definition en boll som spelaren har lyft?
Svar:
Utrustning enligt definitionen för Utrustning.

Vecka 32 - Ãr det ok att säga till en medtävlare: Jag tycker att du ska förklara bollen ospelbar enligt Regel 28?
Svar:
Nej, enligt Regel 8-1 och definitionen för Råd.

Vecka 31 - Din boll ligger mot en vit pinne (på samma sida som banan). Är den out-of-bounds?
Svar:
Nej enligt definitionen för Out-of-bounds.

Vecka 30 - Hur många utomstående har du i bollen om du spelar foursome match?
Svar:
Inga enligt definitionen för Partner och motspelare.

Vecka 29 - Får man fråga en annan spelare om hur långt det är från den stora granen till på green?
Svar:
Ja, enligt definitinonen för Råd. Råd är varje anvisning eller förslag som kan påverka en spelare i hans
- spel
- val av klubba eller sätt att utföra ett slag.
Upplysningar om regler eller om allmänt kända förhållanden som
- var hinder är belägna eller
- flaggans placering på green
- avstånd mellan föremål, inkl. från spelares boll
är inte råd. 

Vecka 28:  Får man ta bort snö som ligger bakom bollen?
Svar:
Ja enligt definitionen för "Lösa naturföremål.

Vecka 27: Är en gräsplätt i en bunker del av bunkern?
Svar:
Nej, enligt definitionen för Bunker.

Vecka 26: Du får ett slags plikt om du träffar din egen bag.
Får du också plikta om du träffar medtävlarens bag som sitter på samma golfbil som din egen bag?
Svar:
Ja, ett slag enligt definitionen för Utrustning.

Vecka 25: Din boll ligger mot en röd pinne. Är bollen i vattenhindret?
Svar:
Ja, enligt definitionen för vattenhinder. När gränsen för vattenhindret definieras av pinnar, befinner sig pinnarna i vattenhindret och gränsen för vattenhindret definieras av pinnarnas yttre sidor i marknivån.
Pinnar och linjer definierar vattenhindret - pinnarna visar hindret och linjerna hindrets gränser.
Enbart linje på marken - linjen är i vattenhindret.
Gränsen för vattenhinder sträcker sig alltid lodrätt uppåt och nedåt.

Vecka 24: Vad är påföljden för att i slagspel spela med 13 högerklubbor och en vänsterklubba?
Svar:
Ingen plikt. (Regel 4-4)

Vecka 23: Du markerade din boll på green. När det var din tur återplacerade du bollen och puttade men missade hålet.
Din markör som står strax bredvid där bollen stannade frågar dig ”Spelade du inte på en Titleist, den där bollen är ju en TaylorMade?” Hoppsan, du hade tydligen tagit den reservboll du hade i fickan i stället för den boll du spelat med! Vad gäller?
a) Eftersom du spelat på fel boll så måste du rätta till ditt misstag. Således återplacera din Titleist varifrån du nyss puttade samt du får ett slags plikt
b) Som alternativ a men du får två slags plikt
c) Du fortsätter spela på bollen (TaylorMade) som den nu ligger eftersom den enligt reglerna inte är ”Fel boll” utan en ”Nyinsatt boll”. Dock har du bytt boll på ett felaktigt sätt så du får ett slags plikt
d) Som alternativ c men du får två slags plikt
Svar:
D. Som alternativ c men du får två slags plikt (Regel 15-2)

Vecka 22: Du chippar in ditt tredje slag på green.
Slaget blir mycket bra och bollen stannar bara 20 cm från hålet. ”Den får du!” säger din medtävlare och knackar undan bollen. Du tackar och tar upp bollen. Ni går vidare till nästa tee och slår ut där.
a) Din score på hålet blir fyra, eftersom din medtävlare skänkte dig ditt sista slag.
b) Du blir diskvalificerad, eftersom du har underlåtit att håla ut.
c) Du får fyra slag på hålet och din medtävlare får ett slags plikt för att ha rubbat din boll i spel.
Svar:
B. Du blir diskvalificerad, eftersom du har underlåtit att håla ut. (Regel 3-2)

Vecka 21: Du droppar för ospelbar boll, inom två klubblängder med ett slags plikt.
Men det vill sig inte bättre än att bollen rullar ner i samma usla läge igen. Vilket alternativ är korrekt?
a) Du kan droppa om utan plikt, dock åter inom 2 klubblängder, eftersom du inte får byta lättnadsalternativ.
b) Du kan droppa om utan plikt och får, om du så önskar, gå bakåt i flagglinjen och droppa på den.
c) Du kan åter förklara bollen ospelbar och, med ytterligare ett slags plikt, droppa enligt valfritt lättnadsalternativ.
Svar:
C. Du kan åter förklara bollen ospelbar och, med ytterligare ett slags plikt, droppa enligt valfritt lättnadsalternativ. (Regel 28)

Vecka 20: När Måns återplacerar sin boll på green, låter han markeringsknappen ligga kvar medan han kontrollerar puttlinjen.
Vinden rubbar bollen.
a) Måns ska återplacera bollen utan plikt eftersom markeringen inte var borttagen.
b) Måns ska återplacera bollen med ett slags plikt eftersom markeringen inte var borttagen.
c) Måns måste spela bollen från det nya läget eftersom den var i spel sedan den återplacerats, oavsett om markeringsknappen ligger kvar eller inte.
Svar:
C. Måns måste spela bollen från det nya läget eftersom den var i spel sedan den återplacerats, oavsett om markeringsknappen ligger kvar eller inte. (Definition: Boll i spel)

Vecka 19: Din boll ligger i ett mycket svårt läge.
Medan du står och funderar på vad du ska göra säger en av dina medtävlare att du naturligtvis ska förklara bollen ospelbar och droppa dig fri. Det låter som en mycket god idé så du gör som han säger, vilket som bekant kostar ett slags plikt.
a) Du får ytterligare två slags plikt för att du följer medtävlarens råd.
b) Medtävlaren får två slags plikt för att han gett dig råd.
c) Ni får två slags plikt för rådgivningen båda två.
Svar:
B. Medtävlaren får två slags plikt för att han gett dig råd. (Regel 8-1)

Vecka 18: Du missade ditt inspel och måste nu spela in över greenbunkern.
Bunkern är helt okrattad och full av fotspår efter både djur och människor. För att förbättra ditt läge om du skulle råka hamna där med ditt nästa slag krattar du bunkern innan du spelar.
a) Det har du rätt att göra eftersom din boll inte ligger i bunkern när du krattar.
b) Det blir två slags plikt för att du förbättrar din spellinje, fast bara om du senare hamnar i bunkern.
c) Det blir två slags plikt för att du förbättrar din spellinje, oavsett om du senare hamnar i bunkern eller inte.
Svar:
C. Det blir två slags plikt för att du förbättrar din spellinje, oavsett om du senare hamnar i bunkern eller inte. (Regel 13-2)

Vecka 17: Busväder, men du har fått till det ändå och ligger för birdie med bara en decimeterputt kvar.
Ett helt säkert läge, så du behåller ditt uppfällda paraply i ena handen medan du sänker din korta putt med den andra. Du får…
a) Ingen plikt.
b) Ett slags plikt.
c) Två slags plikt.
Svar:
A. Ingen plikt. (Regel 14-2, Decision 14-2/2)

Vecka 16: Du ligger i fairwaykanten, men i mask för inspel mot green.
Din boll ligger bra, men i ett område som är markerat som MUA (mark under arbete). Genom att ta lättnad slipper du ifrån träden och får en fri inspelslinje.
a) Om du tar lättnad så att det förbättrar din spellinje pliktar du två slag.
b) Om du tar lättnad så att det förbättrar din spellinje, riskerar du att detta bedöms som ett allvarligt brott, vilket kan innebära diskvalifikation.
c) Inga problem att ta lättnad som du önskar här.
Svar:
C. Inga problem att ta lättnad som du önskar här. (Regel 25-1b)